Fontes Artis Musicae Volume 64 Number 3

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Fontes Artis Musicae Volume 64 Number 3 July-September 2017
https://muse.jhu.edu/issue/37074
Articles

Entangled Modernities in the Culture of Korean Music Publishing: Challenges in Establishing A Contemporary Korean Art Music Archive
Meebae Lee
Western musicology has traditionally treated musical source material—manuscripts, autograph scores, writings, early editions—as an essential component of scholarly investigation. However, scores and other music-related material from contemporary Korean composers, absent any central archiving institution, tend to accumulate only on an individual basis. Recently, South Korean governmental institutions have begun to promote and fund individuals seeking to establish a comprehensive archive for contemporary Korean music; nonetheless, many challenges remain due to the complex nature of music documentation and publishing culture in South Korea.

In this article, I suggest that this situation derives from the complex history of the reception of Western music in Korea. I first investigate how the publishing and archival culture of South Korea in general differs from that of Western countries. Further, while emphasising the significance of the preservation of musical source materials in Korea, I critically reflect on the parameters defining musical sources of art music in Western culture that do not quite apply to Korean music archival culture. I also explore what alternative concepts of music should be considered to encourage the assessment and collection of scattered source material. By thus positioning Korea’s situation as an example of „entangled modernities“ in the music field of a non-Western country, I attempt to mediate the regional situation of Korea’s music publishing and archival culture to a „global“ discussion of music documentation.

French Abstract:

La musicologie occidentale a traditionnellement considéré les sources musicales–manuscrits autographes, écrits, éditions anciennes–comme des composants essentiels dans la recherche académique. Cependant, les matériels musicaux issus de compositeurs coréens contemporains, absents de toutes archives institutionnelles, tendent à s’accumuler de manière individuelle. Récemment, des institutions gouvernementales de Corée du Sud ont commencé à promouvoir et à financer des recherches individuelles afin de constituer des archives de musique contemporaine coréenne. Néanmoins, de nombreux défis demeurent, qui sont liés à la nature complexe de la documentation musicale en Corée du Sud.

Dans cet article, je montre que cette situation est liée à la complexité de l’histoire de la réception de la musique occidentale en Corée. Premièrement, je cherche à savoir comment l’édition et les archives culturelles en Corée du Sud en général, diffèrent des pays occidentaux. Ensuite, tout en soulignant l’importance de la conservation des ressources musicales en Corée, j’apporte un regard critique sur les paramètres qui définissent les sources musicales dans la culture occidentale, et qui ne s’appliquent pas aux archives culturelles de Corée. Enfin, j’explore les concepts alternatifs qui doi-vent être pris en compte pour encourager la valorisation et la collection des ressources, aujourd’hui éparpillées. En tenant compte de la situation en Corée, comme un exemple de „modernités emmêlées“ dans le champ d’un pays non-occidental, je tente d’arbitrer la situation régionale de l’édition musicale et des archives culturelles pour aboutir à une discussion „globale“ sur la documentation musicale.

German Abstract:

In der westlichen Musikwissenschaft werden seit jeher Quellen–Handschriften, autographe Noten, Schriften, Erstausgaben–als essentielle Bestandteile der Forschungsarbeit betrachtet. In Korea hingegen werden Noten und andere Musikmaterialien zeitgenössischer koreanischer Komponisten eher auf individueller Ebene gesammelt, da es dort kein zentrales Archiv dafür gibt. In jüngster Zeit hat die südkoreanische Regierung begonnen, Bürger zu unterstützen und zu fördern, die ein umfassendes Archiv für zeitgenössische Musik einrichten wollen; trotzdem gilt es, viele Heraus-forderungen zu meistern, die aufgrund des komplexen Charakters von Musikdokumentation und Verlagskultur in Südkorea bestehen.

In diesem Artikel gehe ich davon aus, dass dieser Zustand aufgrund der komplizierten Geschichte der Rezeption westlicher Musik in Korea besteht. Zunächst untersuche ich, wie die Verlags- und Archivkultur Südkoreas sich allgemein von der westlicher Länder unterscheidet. Während ich im Folgenden die Bedeutung der Erhaltung musikalischen Quellenmaterials in Korea hervorhebe, beleuchte ich die Parameter kritisch, die musikalische Quellen von Kunstmusik in der westlichen Kultur ausmachen, sind diese doch auf die koreanische Musikarchivkultur nicht so recht anwendbar. Ich untersuche zudem, welche anderen Musikkonzepte berücksichtigt werden müssen, um die Einordnung und Sammlung von verstreutem Quellenmaterial zu unterstützen. Damit wird die Situation Koreas als ein Beispiel „verwobener Modernität“ in Bezug auf die Musik eines nicht-westlichen Landes dargestellt, so dass ich die regionale Situation von Koreas Musik-verlagswesen und Archivkultur in Bezug setzen kann zu einer „globalen“ Diskussion über Musikdokumentation.

Il Pianoforte (Torino, 1920–1927): A Window on Modern Music During the Fascist Regime: Searching RIPM to Identify an International Network of Collaborating Music Critics
Nicoletta Betta
English Abstract:

Il Pianoforte (1920–1927) is a music journal published in Turin during the „Roaring Twenties“. A discussion of the historical background of the journal appears first, and then the difficult and sometimes ambiguous role of this journal, in a country where Fascism was quickly growing, is clarified. Use of the RIPM database demonstrates how the journal’s founder, Guido M. Gatti managed to build, step-by-step, the entire network of collaborators that gave relevance to this journal.

French Abstract:

Il Pianoforte (1920–1927) est une revue musicale publiée à Turin pendant les années 1920. Premièrement, nous discuterons du contexte historique de la revue, puis nous clarifierons son rôle difficile et parfois ambigu, dans un pays où le fascisme a rapidement enflé. L’utilisation de la base de données RIPM montre comment son fondateur, Guido M. Gatti a réussi à constituer petit à petit un réseau entier de collaborateurs qui ont donné la légitimité à la revue.

German Abstract:

Il Pianoforte (1920–1927) ist eine Musikzeitschrift, die in Turin während der „Roaring Twenties“ verlegt wurde. Zunächst erfolgt eine Erläuterung des historischen Hintergrunds dieser Zeitschrift, danach wird ihre schwierige und zeitweilig nebulöse Rolle–in einem Land, in dem der Faschismus schnell an Bedeutung gewann–beleuchtet. Mithilfe der RIPM-Datenbank wird aufgezeigt, wie ihr Begründer, Guido M. Gatti, es verstand, Schritt für Schritt ein ganzes Netzwerk von Mitarbeitern aufzubauen, das dieser Publikation Bedeutung verlieh.

Early Music Prints and New Technology: Variants and Variant Editions
Andrea Lindmayr Brandl
Computer technology has provided us with new research tools that permit us to compare individual books of the same title with far greater ease and to determine the identity of each copy with a higher degree of accuracy than was previously possible. While inspecting hundreds of exemplars of printed editions with music for the project „Early music printing in German speaking lands“, we were faced with the problem that many of the copies previously related to a single edition were different in subtle ways. In order to assign individual copies to specific editions, we reconstructed the printing process and defined indicators of identity that distinguish between variants, different states and variant editions (or issues). The difficulties we had to resolve are illustrated in the present paper in three specific examples: a music theory book, a grammar book and a motet anthology.

French Abstract:

La technologie informatique a apporté de nouveaux outils qui ont permis de comparer les ouvrages d’un même titre avec plus d’aisance, ainsi que de déterminer l’identité de chaque exemplaire avec un plus haut degré de précision qu’auparavant. En examinant des centaines d’exemplaires d’éditions imprimées sur la musique, pour le projet « Early music printing in German speaking lands », nous avons été confrontés au problème suivant : de nombreux exemplaires d’une même édition différaient en réalité de manière subtile. Dans le but d’affecter des exemplaires individuels à des éditions spécifiques, nous avons reproduit le processus d’impression et défini des indicateurs d’identité, qui se distinguent entre différents états et différentes éditions (ou numéros).

Nous présentons ici les problèmes que nous avons rencontrés, illustrés à travers 3 exemples précis : un livre sur la théorie de la musique, un livre de grammaire et une anthologie de motets.

German Abstract:

Mit Einführung der Computertechnologie in die Druckforschung ist es möglich geworden, auch entfernt aufbewahrte Exemplare einer Edition miteinander zu vergleichen und die Identität jedes einzelnen Druckes viel genauer zu bestimmen als je zuvor. So wurden wir bei der Untersuchung von hunderten Musikdrucken im Rahmen des Projekts „Früher Notendruck in deutschsprachigen Ländern“ mit dem Problem konfrontiert, dass viele Exemplare ein und derselben Edition sich in kleinen Details unterschieden. Um diesen Differenzen Rechnung zu tragen, rekonstruierten wir den Druckprozess und definierten klare Indikatoren, mit deren Hilfe die Grenze zwischen Druck-varianten, verschiedenen Druckstadien und eigenständigen Editionen gezogen werden kann. An drei ausgewählten Fallbeispielen–einem Musiktheoriedruck, einer lateinischen Grammatik mit Musikbeispielen und einer Motettensammlung–werden die Schwierigkeiten, die es zu lösen galt, demonstriert.

Texas: Where Americans, Mexicans, Germans, and Italians Meet: The Hauschild Music Collection at the Cushing Memorial Library and Archives
Felicia Piscitelli

This article is an expanded and corrected version of a presentation given at the International Association of Music Libraries, Archives, and Documentation Centres (IAML) Congress in Rome on 8 July 2016. It explores the Hauschild Music Collection at the Cushing Memorial Library & Archives at Texas A&M University and places it in an historical context. The music in this collection is little known, yet it gives a vivid picture of musical life in south Texas at the turn of the twentieth century.

French Abstract:

Cet articlesest une version développée et corrigée de la présentation qui fut donnée au congrès IAML de Rome le 8 juillet 2016. Il explore la Hauschild Music Collection conservée à la bibliothèque Cushing Memorial Library & Archive A& M University, et la place dans son contexte historique. On sait peu de choses au sujet de la musique dans cette collection, pourtant, ce que nous connaissons donne une image frappante de la vie musicale dans le Texas du sud au tournant du 20e siècle.

German Abstract:

Bei diesem Artikel handelt es sich um eine erweiterte und korrigierte Version eines Vortrages, der auf dem IAML-Kongress in Rom am 8. Juli 2016 gehalten wurde. Er beschäftigt sich mit der Musiksammlung Hauschild und ordnet sie in den historischen Kontext ein. Die Sammlung ist ein Bestandteil der Cushing Memorial Library & Archives, die wiederum zur Texas A&M University gehören. Die darin enthaltene Musik ist kaum bekannt, vermag aber einen lebendigen Eindruck vom Musikleben im südlichen Texas an der Wende zum 20. Jahrhundert zu geben.
Massimo Mila, the Prismatic Intellectual: An Archival Case Study
Carla Cuomo

Briefs / Feuilletons
John Shepard, Arsinoi Ioannidou, Eleanor Selfridge-Field
This article presents a case study focusing on the archives of the Massimo Mila Collection housed at the Paul Sacher Stiftung in Basle. Mila (1910–1988) was one of the great intellectuals of the twentieth century and an influential figure in Italian musical and cultural life. He was a music critic and historian, a multi-faceted and culturally engaged character. After a short profile of Mila and a description of his collection, the article focuses on its most important part, namely the large amount of letters from over 600 correspondents, including musicians, painters, art and music critics, philosophers, historians, political activists, important members of the government, and numerous intellectuals from Italy and abroad. It is mostly unpublished material, with a few exceptions. My research selects all the letters that dates from 1928 to 1956, that is, from Mila’s debut as a music critic when he was just eighteen, until around age forty-five, when he was already a well-known and established figure in the world of Italian culture. The rise of Fascism, the birth of the Republic, and the first phase of reconstruction made this a period of immense upheaval for Italy and many other European nations.

The study aims to underline the immense potential of research carried out on the Massimo Mila Collection, as well as contribute to shedding further light on the wealth of interests and intellectual relationships of a figure who could quite simply be defined as „Mila the prismatic intellectual“.

French Abstract:

Cet article présente une étude cas centrée sur les archives de la collection Massimo Mila, conservée à la fondation Paul Sacher de Bâle. Mila (1910–1988), fut un grand intellectuel du 20e siècle, et une personnalité influente dans la vie musicale et culturelle en Italie. Il fut critique et historien de la musique, personnage aux multiples facettes, et engagé culturellement. Après avoir décrit le personnage de Mila et sa collection, l’article se concentre sur le large volume de lettres issues de plus de 600 correspondants, dont des musiciens, peintres, critiques d’art et de musique, philosophes, historiens, militants politiques, d’importants membres du gouvernement, ainsi que de nombreux intellectuels italiens et étrangers. Il s’agit pour la plupart, de matériels inédits (sauf rares exceptions). Mes recherches consistent en une sélection de courriers datant de 1928 à 1956, c’est à dire des débuts de Mila en tant que critique musical, alors qu’il n’avait que 18 ans, jusqu’à environ 45 ans lorsqu’il fut déjà reconnu comme une personnalité du monde de la culture italienne. La montée du fascisme, la naissance de la République et la 1re phase de reconstruction en ont fait période d’immense révolte pour l’Italie et pour beaucoup d’autres pays européens.

Cette étude a pour but de souligner le potentiel important de recherche sur la collection Massimo Mila, ainsi que d’apporter un éclairage sur la richesse d’intérêts et des relations intellectuelles d’un personnage qui pourrait simplement être défini comme « Mila l’intellectuel spectral ».

German Abstract:

Dieser Artikel präsentiert eine Fallstudie über das Archiv der Sammlung Massimo Mila, die in der Paul-Sacher-Stiftung in Basel aufbewahrt wird. Mila (1910–1988) war einer der großen Intellektuellen des zwanzigsten Jahrhunderts und eine einflussreiche Figur im italienischen Musikund Kulturleben. Er war Musikkritiker und Historiker, ein vielseitiger und kulturell engagierter Charakter. Nach einer kurzen Vorstellung Milas und einer Beschreibung seiner Sammlung konzentriert sich der Artikel auf deren wichtigsten Teil, nämlich die große Anzahl von Briefen von über 600 Adressaten, darunter Musiker, Maler, Kunst- und Musikkritiker, Philosophen, Historiker, politischer Aktivisten, wichtiger Regierungsmitglieder sowie zahlreiche Intellektuelle aus Italien und dem Ausland. Es handelt sich–bis auf einige Ausnahmen–um unpubliziertes Material. Meine Forschung umfasst alle Briefe aus der Zeit von 1928 bis 1956, also von Milas Anfängen als Musikkritiker mit gerade einmal 18 Jahren bis zu einem Alter von 45 Jahren als weit bekannte und etablierte Person der italienischen Kultur. Der Aufstieg des Faschismus, die Geburt der Republik und die erste Phase des Wiederaufbaus prägen diesen Zeitraum in Italien und vielen anderen europäischen Ländern als ungemein bewegt.

Die Studie zielt darauf ab, das riesige Forschungspotential zu unterstreichen, das an der Sammlung Massimo Mila vollbracht wurde. Zudem soll ein Beitrag geleistet werden, die breit gestreuten Interessen und intellektuellen Beziehungen einer Person ins Licht zu rücken, die schlicht definiert werden kann als „Mila, der prismatische Intellektuelle“.

Reviews

Performing Gender, Place, and Emotion in Music: Global Perspectives ed. by Fiona Magowan and Louise Wrazen (review)
Stephanie Bonjack

Sinfonia Eroica: The First Great Romantic Symphony by James Hamilton-Paterson (review)
Nick Newland

A-R Editions Online Music Anthology (review)
Alan Asher

Opera. Complete Archive (Vol. 1 [February 1950]–) (review)
Hayley Fenn

Die Musik in Geschichte und Gegenwart–MGG-Online by Herausgegeben von Laurenz Lütteken (review)
Allan Badley

Messiah: The Composition and Afterlife of Handel’s Masterpiece by Jonathan Keates (review)
Donald Burrows

Interlacing Traditions: Neo Gregorian Mass Propers in Beneventan Manuscripts by Luisa Nardini (review)
James Vincent Maiello

Materialities: Books, Readers, and the Chanson in Sixteenth-Century Europe by Kate van Orden (review)
Huub van der Linden